Hur du berättar en story med skyltfönstret

Ett skyltfönster ska väcka nyfikenhet och berätta en story, något som inspirerar och engagerar förbipasserande och som gör att de vill stanna upp och helst gå in i butiken. Så vad ska man tänka på när man skapar sitt skyltfönster?

Kristina Berlin, Creative Director på Hello Studio, har under många år skapat skyltfönster åt ledande retailkedjor i Sverige. Här ger hon sina bästa tips.

  • Fundera över vilken historia du vill berätta med produkterna du vill skylta. Skapa ett koncept först för att hålla en röd tråd i skyltningen.
  • Håll budskapet i ögonhöjd. Gå ut och titta in som kund, var ska text placeras för att synas bäst?
  • En pyramidform på attribut och produkter ger en skön, samlad känsla av skyltningen.
  • Håll fönstret rent och snyggt! Se till att glaset är välputsat och ordentligt städat runt omkring.
  • Du har bara ett par sekunder på dig att fånga uppmärksamhet från förbipasserande. Se till därför till att budskapet är tydligt, men samtidigt skapar en nyfikenhet.
  • Håll skyltfönstret uppdaterat! Byt ut produkter och budskap ofta för att visa att det hänt något nytt. Häng med i trender och annalkande högtider.
  • Gör något oväntat som drar blickarna till sig – ta in attribut som inte alls har något med dina produkter att göra. Men glöm inte bort att dina produkter fortfarande ska vara i fokus.
  • Färger och dekor ska överensstämma med ditt varumärkes grafiska profil, gärna någon färg som poppar för att sticka ut. Försök skapa kontraster som gör det lätt att läsa på längre avstånd.
  • Håll det enkelt! Håll dig till ditt koncept och försök inte att maxa med allt möjligt inom olika kategorier, det kommer bara ge en otydlig känsla. Om du väljer att ta in ett mindre attribut i fönstret, testa överdriva antalet av detta för att dra blickarna till fönstret.
  • Se till att belysningen är rätt! Ljuset ska förhöja produkten och budskapet, även när du inte har öppet. En bra, flexibel belysning är spotlights på skena, som du kan reglera ljusstyrkan på. Att rikta ljuset ovanifrån ger maximal möjlighet att se skyltningen.
  • Att ha en bakgrund eller vägg bakom skyltfönstret gör att produkterna framhävs ännu mer. Fundera på om du vill att kunden främst ska se din skyltning, eller helst kunna se in i butiken.
GET IN TOUCH

Ett skyltfönster ska väcka nyfikenhet och berätta en story, något som inspirerar och engagerar förbipasserande och som gör att de vill stanna upp och helst gå in i butiken. Så vad ska man tänka på när man skapar sitt skyltfönster?

Kristina Berlin, Creative Director på Hello Studio, har under många år skapat skyltfönster åt ledande retailkedjor i Sverige. Här ger hon sina bästa tips.

– Fundera över vilken historia du vill berätta med produkterna du vill skylta. Skapa ett koncept först för att hålla en röd tråd i skyltningen.

– Håll budskapet i ögonhöjd. Gå ut och titta in som kund, var ska text placeras för att synas bäst?

– En pyramidform på attribut och produkter ger en skön, samlad känsla av skyltningen.

– Håll fönstret rent och snyggt! Se till att glaset är välputsat och ordentligt städat runt omkring.

– Du har bara ett par sekunder på dig att fånga uppmärksamhet från förbipasserande. Se till därför till att budskapet är tydligt, men samtidigt skapar en nyfikenhet.

– Håll skyltfönstret uppdaterat! Byt ut produkter och budskap ofta för att visa att det hänt något nytt. Häng med i trender och annalkande högtider.

– Gör något oväntat som drar blickarna till sig – ta in attribut som inte alls har något med dina produkter att göra. Men glöm inte bort att dina produkter fortfarande ska vara i fokus.

– Färger och dekor ska överensstämma med ditt varumärkes grafiska profil, gärna någon färg som poppar för att sticka ut. Försök skapa kontraster som gör det lätt att läsa på längre avstånd.

– Håll det enkelt! Håll dig till ditt koncept och försök inte att maxa med allt möjligt inom olika kategorier, det kommer bara ge en otydlig känsla. Om du väljer att ta in ett mindre attribut i fönstret, testa överdriva antalet av detta för att dra blickarna till fönstret.

– Se till att belysningen är rätt! Ljuset ska förhöja produkten och budskapet, även när du inte har öppet. En bra, flexibel belysning är spotlights på skena, som du kan reglera ljusstyrkan på. Att rikta ljuset ovanifrån ger maximal möjlighet att se skyltningen.

– Att ha en bakgrund eller vägg bakom skyltfönstret gör att produkterna framhävs ännu mer. Fundera på om du vill att kunden främst ska se din skyltning, eller helst kunna se in i butiken.

GET IN TOUCH