Så inreder vi kontoret 2025

Kontoret som plats har förändrats på djupet. När arbetslivet blir alltmer flexibelt, värderingsstyrt och människocentrerat, skapas nya förväntningar på hur våra arbetsmiljöer ska utformas – både funktionellt och känslomässigt.

Kristina Berlin, vd och inredningsdesigner på Hello Studio, beskriver en tydlig förflyttning:

– Det opersonliga lämnar vi bakom oss! Kontoret 2025 är karaktärsfullt, flexibelt och djupt förankrat i organisationens kultur.

Tre tydliga trender i kontorsdesign just nu:

Flexibilitet
Arbetsytor måste kunna anpassas snabbt till olika typer av behov. Från tyst fokus, kreativt samarbete i olika typer av konstellationer till digitala möten. Mobila lösningar och modulära möbler blir allt viktigare. Det här är inte längre ett ”nice to have”. För organisationer som vill attrahera och behålla talang, behöver kontoret spegla det som faktiskt pågår – en vardag som är varierad, oförutsägbar och i ständig förändring.

Färgstrategi
De monokroma kontorslandskapen ersätts av modiga och emotionellt laddade färgval. Färg har blivit ett strategiskt verktyg för att stärka varumärkes identitet eller väcka en särskild energi i ett rum. I år ser vi mycket av jordnära toner som Mocha Mousse (Pantones ”Color of the Year”) och maxade kontraster inspirerade av modevärlden: burgundy, lysande grönt, purpur och orange – ofta i kombination med mjukare nyanser som honungsgult, beige och terrakotta.

Identitet och nostalgi
En av de mest intressanta trenderna vi ser nu är återkomsten av 80- och 90-talet – men i uppdaterad form. Det handlar inte om retro för sakens skull, utan om att hitta visuell trygghet i en annars osäker tid. Vi ser grafiska kontraster, djärva färgval och oväntade former inspirerade av formgivare som på sin tid utmanade normerna för vad som förväntades av inredningen. Estetik som tidigare sågs som lekfull eller experimentell får nu ta plats i mer seriösa sammanhang. I kontorsmiljöer används de här uttrycken för att förstärka personlighet – särskilt i kreativa eller teknikdrivna verksamheter som vill signalera mod, kultur och framåtblickande.

När kontoret som arbetsplats inte längre är självklart, måste det kännas meningsfullt att vistas där. De räcker inte längre med funktion, utan kontorsmiljön måste vara en plats som ger inspiration, tillhörighet och riktning.

– När vi har möjligheten att jobba varifrån som helst, måste kontoret vara en plats man vill vara på. Det blir helt enkelt en del av affärsstrategin, avslutar Kristina.

GET IN TOUCH

Kontoret som plats har förändrats på djupet. När arbetslivet blir alltmer flexibelt, värderingsstyrt och människocentrerat, skapas nya förväntningar på hur våra arbetsmiljöer ska utformas – både funktionellt och känslomässigt.

Kristina Berlin, vd och inredningsdesigner på Hello Studio, beskriver en tydlig förflyttning:

– Det opersonliga lämnar vi bakom oss! Kontoret 2025 är karaktärsfullt, flexibelt och djupt förankrat i organisationens kultur.

Tre tydliga trender i kontorsdesign just nu:

Flexibilitet
Arbetsytor måste kunna anpassas snabbt till olika typer av behov. Från tyst fokus, kreativt samarbete i olika typer av konstellationer till digitala möten. Mobila lösningar och modulära möbler blir allt viktigare. Det här är inte längre ett ”nice to have”. För organisationer som vill attrahera och behålla talang, behöver kontoret spegla det som faktiskt pågår – en vardag som är varierad, oförutsägbar och i ständig förändring.

Färgstrategi
De monokroma kontorslandskapen ersätts av modiga och emotionellt laddade färgval. Färg har blivit ett strategiskt verktyg för att stärka varumärkes identitet eller väcka en särskild energi i ett rum. I år ser vi mycket av jordnära toner som Mocha Mousse (Pantones ”Color of the Year”) och maxade kontraster inspirerade av modevärlden: burgundy, lysande grönt, purpur och orange – ofta i kombination med mjukare nyanser som honungsgult, beige och terrakotta.

Identitet och nostalgi
En av de mest intressanta trenderna vi ser nu är återkomsten av 80- och 90-talet – men i uppdaterad form. Det handlar inte om retro för sakens skull, utan om att hitta visuell trygghet i en annars osäker tid. Vi ser grafiska kontraster, djärva färgval och oväntade former inspirerade av formgivare som på sin tid utmanade normerna för vad som förväntades av inredningen. Estetik som tidigare sågs som lekfull eller experimentell får nu ta plats i mer seriösa sammanhang. I kontorsmiljöer används de här uttrycken för att förstärka personlighet – särskilt i kreativa eller teknikdrivna verksamheter som vill signalera mod, kultur och framåtblickande.

När kontoret som arbetsplats inte längre är självklart, måste det kännas meningsfullt att vistas där. Det räcker inte längre med funktion, utan kontorsmiljön måste vara en plats som ger inspiration, tillhörighet och riktning.

– När vi har möjligheten att jobba varifrån som helst, måste kontoret vara en plats man vill vara på. Det blir helt enkelt en del av affärsstrategin, avslutar Kristina.

GET IN TOUCH