Årets trender inom förpackningsdesign

Vilka designtrender ser vi komma år 2023 inom förpackningsdesign? Mindre aktörer kan alltmer konkurrera med större varumärken, vilket gör att det blir allt viktigare för varumärken att sticka ut med sina förpackningar.

På bara några sekunder måste produkten fånga konsumentens nyfikenhet, vara tydlig och kunna attrahera. Något som vi ser mer och mer är att konsumenter dras åt lugna förpackningar. I en rätt kaotisk omvärld med mycket stress, är avskalat och okomplicerat något som allt fler föredrar när de ska konsumera. Vad ser vi mer under det kommande året 2023?

Maximalism

Efter ett flertal år av pandemi är maximalism en trend som dykt upp, och som ibland känns något galen. Här ser vi en salig mix av färger och mönster, som inte riktigt hänger ihop men ändå på något sätt fungerar, vilket blir en glädjefylld motpol till de senaste årens kriser.

Essentialism

Det är inte alla varumärken som tar ut svängarna, fler och fler väljer ett mer minimalistiskt uttryck. Det kan vara en reaktion på svårare ekonomiska tider eller ett erkännande av en ansträngande tid, men essentialism är något som är på väg upp inom förpackningsdesign. Vi ser ”less is more” med tidlösa material, där varje element känns dyrbart, pålitligt och väl genomtänkt.

Naturalism

Återigen söker vi oss mot naturen, kanske på jakt efter en lugnare och enklare tillvaro. Här ser vi ett holistiskt, balanserat förhållningssätt till designen, med en autenticitet av material som visar omsorg, cirkulärt tänk och meningsfullhet. Miljövänliga förpackningar är något som allt fler konsumenter premierar.

Informatism

Under en ekonomisk kris har konsumenter blivit mer prismedvetna. Det är denna känsla av kontroll över våra inköpsval visas i en design som avslöjar alla labbdetaljer, tillhandahåller varje bit av data, siffror och diagram. En design som är ofta texttung och informativ, på förpackningen kan vi följa med på den kreativa utvecklingsresan av produkten, något som ökar trovärdigheten.

Virtualism

De enorma framstengen inom AI och VR är något som inspirerar årets förpackningar. Barriärer för fysiska egenskaper kommer till viss del avskaffas, vilket ger upphov till exklusivt digitala lyxkollektioner. Digitala statussymboler kommer att läggas till allt mer och även hur vi kan tänja på verklighetsuppfattningar.

Bold fonts

Istället för design där mestadels av tiden gått åt att skapa grandiosa logotyper, kommer vissa varumärken att luta sig mer mot rena förpackningar där iögonfallande copy och feta typsnitt med djärva färgkontraster är i fokus.

GET IN TOUCH

Vilka designtrender ser vi komma år 2023 inom förpackningsdesign? Mindre aktörer kan alltmer konkurrera med större varumärken, vilket gör att det blir allt viktigare för varumärken att sticka ut med sina förpackningar.

På bara några sekunder måste produkten fånga konsumentens nyfikenhet, vara tydlig och kunna attrahera. Något som vi ser mer och mer är att konsumenter dras åt lugna förpackningar. I en rätt kaotisk omvärld med mycket stress, är avskalat och okomplicerat något som allt fler föredrar när de ska konsumera. Vad ser vi mer under det kommande året 2023?

Maximalism

Efter ett flertal år av pandemi är maximalism en trend som dykt upp, och som ibland känns något galen. Här ser vi en salig mix av färger och mönster, som inte riktigt hänger ihop men ändå på något sätt fungerar, vilket blir en glädjefylld motpol till de senaste årens kriser.

Essentialism

Det är inte alla varumärken som tar ut svängarna, fler och fler väljer ett mer minimalistiskt uttryck. Det kan vara en reaktion på svårare ekonomiska tider eller ett erkännande av en ansträngande tid, men essentialism är något som är på väg upp inom förpackningsdesign. Vi ser ”less is more” med tidlösa material, där varje element känns dyrbart, pålitligt och väl genomtänkt.

Naturalism

Återigen söker vi oss mot naturen, kanske på jakt efter en lugnare och enklare tillvaro. Här ser vi ett holistiskt, balanserat förhållningssätt till designen, med en autenticitet av material som visar omsorg, cirkulärt tänk och meningsfullhet. Miljövänliga förpackningar är något som allt fler konsumenter premierar.

Informatism

Under en ekonomisk kris har konsumenter blivit mer prismedvetna. Det är denna känsla av kontroll över våra inköpsval visas i en design som avslöjar alla labbdetaljer, tillhandahåller varje bit av data, siffror och diagram. En design som är ofta texttung och informativ, på förpackningen kan vi följa med på den kreativa utvecklingsresan av produkten, något som ökar trovärdigheten.

Virtualism

De enorma framstengen inom AI och VR är något som inspirerar årets förpackningar. Barriärer för fysiska egenskaper kommer till viss del avskaffas, vilket ger upphov till exklusivt digitala lyxkollektioner. Digitala statussymboler kommer att läggas till allt mer och även hur vi kan tänja på verklighetsuppfattningar.

Bold fonts

Istället för design där mestadels av tiden gått åt att skapa grandiosa logotyper, kommer vissa varumärken att luta sig mer mot rena förpackningar där iögonfallande copy och feta typsnitt med djärva färgkontraster är i fokus.

GET IN TOUCH