5 steg för att skapa en stark visuell identitet

Ta en sekund och tänk på ett av dina favoritvarumärken. En logotyp, färg, minnesvärd annonskampanj eller ett skyltfönster kommer sannolikt att dyka upp i ditt minne. Det beror på att ett varumärkes visuella identitet är ett oerhört kraftfullt verktyg för att berätta om ett företags historia och värderingar, bygga förtroende, skapa relationer - och på så sätt öka intäkterna.

En bra visuell identitet kan kommunicera en viss känsla eller ett visst budskap, helt utan att använda ord. Men en sämre utformad identitet kan förvirra kunder med matta budskap och osammanhängande grafik.

Vad menas med visuell identitet?
En visuell identitet är den synliga representationen av ett varumärke, från logotyp och färger till webbplats och design av fysiska butiker eller miljöer. Den omfattar allt du kan se i anslutning till varumärket.

En visuell identitet kan bestå av många element:

  • Grafik
  • Illustrationer
  • Ikoner
  • Webbplats
  • Animationer
  • Typografi
  • Logotyp
  • Färgpalett
  • Fotografier
  • Bildmanér
  • Butiks- och inredningsdesign
  • Förpackningar
  • Uniformer
  • Broschyrer
  • Digitala och tryckta annonser

Varför är det viktigt med en unik identitet?
Att utveckla en stark visuell identitet kommer med ett antal fördelar; det hjälper till att skapa en känslomässig kontakt med kunderna, vilket leder till att din målgrupp blir mer benägen att konsumera från just ditt varumärke. Konsekventa bilder och grafik förstärker ett varumärkes budskap så att människor omedelbart känner igen företaget över alla kanaler.

Varumärkesmedvetenhet byggs genom att informera konsumenter om dina unika produkter eller tjänster. Och en väldesignad visuell identitet kan öka både varumärkesmedvetenheten och förtroendet, och därmed göra människor mer benägna att köpa.

Hur man skapar en visuell identitet
Att skapa en stark visuell identitet visar människor vad ditt varumärke står för, varför de bör interagera med dig och hjälper till att skapa en känslomässig koppling till din varumärkesidentitet. Oavsett om du skapar en identitet för första gången, eller vill förnya din grafiska profil, så kan du ta till dig av följande tips:

 

  1. Definiera din varumärkesidentitet. Din varumärkesidentitet är kärnan i ditt företags personlighet, och den ska även återspeglas i din visuella identitet. Om du inte har dina värderingar, mission, målgrupp, värderbjudande och vision i åtanke, riskerar din visuella identitet att bli missvisande. Så innan du designar din visuella identitet, se till att ha bestämt grunderna för varumärkets syfte.

 

  1. Förstå designprinciperna. Visuella bilder spelar stor roll för hur människor uppfattar ditt varumärke, så det är viktigt att få till dem rätt. Anlita en grafisk designer som hjälper dig att ge din visuella identitet liv.

 

  1. Skapa en berättelse. Människor minns berättelser mer än fakta, därför bör din visuella identitet fokusera på att berätta en historia.

 

  1. Håll dig konsekvent. Att vara konsekvent kan kännas knepigt för både små och stora företag. Nuförtiden är det många kanaler och format att hålla reda på. Från webbplatsen, annonskampanjer och mässor, till inlägg på sociala medier och nyhetsbrev. Men att skapa en grafisk manual och beskriva de specifika visuella riktlinjerna hjälper ditt team att vara konsekvent, även när företaget växer.

 

  1. Ha mediet i åtanke. Visuella bilder ser olika ut på varje kanal – en tryckt logotyp kan se mörkare ut än på en skärm. Så det är avgörande att anpassa dina bilder till det medium du använder för att marknadsföra ditt varumärke. En designbyrå vet hur man optimerar visuellt material för varje medium för att säkerställa att alla element, från färger och typsnitt till bilder och animationer, ser konsekventa ut – både i tryck och digitalt.

 

Vill du bolla någon fråga med oss?

Välkommen att höra av dig!

GET IN TOUCH

Ta en sekund och tänk på ett av dina favoritvarumärken. En logotyp, färg, minnesvärd annonskampanj eller ett skyltfönster kommer sannolikt att dyka upp i ditt minne. Det beror på att ett varumärkes visuella identitet är ett oerhört kraftfullt verktyg för att berätta om ett företags historia och värderingar, bygga förtroende, skapa relationer - och på så sätt öka intäkterna.

En bra visuell identitet kan kommunicera en viss känsla eller ett visst budskap, helt utan att använda ord. Men en sämre utformad identitet kan förvirra kunder med matta budskap och osammanhängande grafik.

Vad menas med visuell identitet?
En visuell identitet är den synliga representationen av ett varumärke, från logotyp och färger till webbplats och design av fysiska butiker eller miljöer. Den omfattar allt du kan se i anslutning till varumärket.

En visuell identitet kan bestå av många element:

  • Grafik
  • Illustrationer
  • Ikoner
  • Webbplats
  • Animationer
  • Typografi
  • Logotyp
  • Färgpalett
  • Fotografier
  • Bildmanér
  • Butiks- och inredningsdesign
  • Förpackningar
  • Uniformer
  • Broschyrer
  • Digitala och tryckta annonser

Varför är det viktigt med en unik identitet?
Att utveckla en stark visuell identitet kommer med ett antal fördelar; det hjälper till att skapa en känslomässig kontakt med kunderna, vilket leder till att din målgrupp blir mer benägen att konsumera från just ditt varumärke. Konsekventa bilder och grafik förstärker ett varumärkes budskap så att människor omedelbart känner igen företaget över alla kanaler.

Varumärkesmedvetenhet byggs genom att informera konsumenter om dina unika produkter eller tjänster. Och en väldesignad visuell identitet kan öka både varumärkesmedvetenheten och förtroendet, och därmed göra människor mer benägna att köpa.

Hur man skapar en visuell identitet
Att skapa en stark visuell identitet visar människor vad ditt varumärke står för, varför de bör interagera med dig och hjälper till att skapa en känslomässig koppling till din varumärkesidentitet. Oavsett om du skapar en identitet för första gången, eller vill förnya din grafiska profil, så kan du ta till dig av följande tips:

 

  1. Definiera din varumärkesidentitet. Din varumärkesidentitet är kärnan i ditt företags personlighet, och den ska även återspeglas i din visuella identitet. Om du inte har dina värderingar, mission, målgrupp, värderbjudande och vision i åtanke, riskerar din visuella identitet att bli missvisande. Så innan du designar din visuella identitet, se till att ha bestämt grunderna för varumärkets syfte.

 

  1. Förstå designprinciperna. Visuella bilder spelar stor roll för hur människor uppfattar ditt varumärke, så det är viktigt att få till dem rätt. Anlita en grafisk designer som hjälper dig att ge din visuella identitet liv.

 

  1. Skapa en berättelse. Människor minns berättelser mer än fakta, därför bör din visuella identitet fokusera på att berätta en historia.

 

  1. Håll dig konsekvent. Att vara konsekvent kan kännas knepigt för både små och stora företag. Nuförtiden är det många kanaler och format att hålla reda på. Från webbplatsen, annonskampanjer och mässor, till inlägg på sociala medier och nyhetsbrev. Men att skapa en grafisk manual och beskriva de specifika visuella riktlinjerna hjälper ditt team att vara konsekvent, även när företaget växer.

 

  1. Ha mediet i åtanke. Visuella bilder ser olika ut på varje kanal – en tryckt logotyp kan se mörkare ut än på en skärm. Så det är avgörande att anpassa dina bilder till det medium du använder för att marknadsföra ditt varumärke. En designbyrå vet hur man optimerar visuellt material för varje medium för att säkerställa att alla element, från färger och typsnitt till bilder och animationer, ser konsekventa ut – både i tryck och digitalt.

 

Vill du bolla någon fråga med oss?

Välkommen att höra av dig!

GET IN TOUCH