Typografins betydelse i skapandet av ett starkt varumärke

Typografin utgör en stor del av hur ett varumärke uppfattas, något som hjälper till att tydligt definiera varumärkets personlighet och positionering. Rätt val av typografi bidrar därmed till att kommunicera ditt budskap på ett effektivt sätt.

Sara Trangärd, Senior Art Director och Designer på Hello Studio, har en stor passion för just typsnitt och layout. Något hon arbetar med dagligen, i allt ifrån grafiska profiler till layout av böcker, webb eller trycksaker. Här ger hon sina bästa tips när det kommer till att välja rätt typografi till ditt varumärke.

Så väljer du rätt typografi – 5 tips

1. Förstå ditt varumärkes personlighet

Innan du börjar välja typografi, måste du förstå din varumärkes personlighet och positionering. Vad vill du kommunicera med ditt varumärke och vad är din mission? Vilka ord skulle du använda för att beskriva varumärket, som dessutom är i linje med företagets värderingar? Genom att förstå ditt varumärkes personlighet kan du välja en typografi som sticker ut och är i linje med varumärkets vision.

2. Definiera din målgrupp

För att välja rätt typografi måste du också förstå din målgrupp. Vilken typografi skulle dina kunder uppskatta att se från ditt varumärke? Hur kan du sticka ut på en konkurrenskraftig marknad? Vilken typografi skulle tala till dina kunder på ett effektivt sätt? Genom att förstå din målgrupp kan du välja en typografi som är både passande och effektiv för din kommunikation.

3. Välj en typografi som passar ändamålet

När du väljer typografi för ditt varumärke, är det viktigt att tänka på ändamålet. Brödtext bör generellt vara tydlig och lätt att läsa, både på dator, mobil och i tryckt material. Om du vill ha ett typsnitt med hög karaktär, kan det vara lämpligt att använda detta till rubriker.

4. Använd inte för många typsnitt

Att använda för många typsnitt kan vara förvirrande för dina kunder och skapa en rörig look. Försök att använda högst två eller tre typsnitt. Ett typsnitt för dina rubriker, ett för brödtexter och ett för ingresser, är exempel på hur du kan använda olika typsnitt på ett sätt som är snyggt men ändå sammanhängande. För många typsnitt kan göra det utmanande att få ett enhetligt uttryck i alla led.

5. Välj typografi som är långsiktig

Tänk långsiktigt när du väljer typografi för att säkerställa att ditt varumärke håller i många år framöver. Det innebär inte att typografin måste vara nedtonad eller sakna karaktär, men var medveten om vad som kanske bara är en trend och om uttrycket verkligen passar din långsiktiga vision.

GET IN TOUCH

Typografin utgör en stor del av hur ett varumärke uppfattas, något som hjälper till att tydligt definiera varumärkets personlighet och positionering. Rätt val av typografi bidrar därmed till att kommunicera ditt budskap på ett effektivt sätt.

Sara Trangärd, Senior Art Director och Designer på Hello Studio, har en stor passion för just typsnitt och layout. Något hon arbetar med dagligen, i allt ifrån grafiska profiler till layout av böcker, webb eller trycksaker. Här ger hon sina bästa tips när det kommer till att välja rätt typografi till ditt varumärke.

Så väljer du rätt typografi – 5 tips

1. Förstå ditt varumärkes personlighet

Innan du börjar välja typografi, måste du förstå din varumärkes personlighet och positionering. Vad vill du kommunicera med ditt varumärke och vad är din mission? Vilka ord skulle du använda för att beskriva varumärket, som dessutom är i linje med företagets värderingar? Genom att förstå ditt varumärkes personlighet kan du välja en typografi som sticker ut och är i linje med varumärkets vision.

2. Definiera din målgrupp

För att välja rätt typografi måste du också förstå din målgrupp. Vilken typografi skulle dina kunder uppskatta att se från ditt varumärke? Hur kan du sticka ut på en konkurrenskraftig marknad? Vilken typografi skulle tala till dina kunder på ett effektivt sätt? Genom att förstå din målgrupp kan du välja en typografi som är både passande och effektiv för din kommunikation.

3. Välj en typografi som passar ändamålet

När du väljer typografi för ditt varumärke, är det viktigt att tänka på ändamålet. Brödtext bör generellt vara tydlig och lätt att läsa, både på dator, mobil och i tryckt material. Om du vill ha ett typsnitt med hög karaktär, kan det vara lämpligt att använda detta till rubriker.

4. Använd inte för många typsnitt

Att använda för många typsnitt kan vara förvirrande för dina kunder och skapa en rörig look. Försök att använda högst två eller tre typsnitt. Ett typsnitt för dina rubriker, ett för brödtexter och ett för ingresser, är exempel på hur du kan använda olika typsnitt på ett sätt som är snyggt men ändå sammanhängande. För många typsnitt kan göra det utmanande att få ett enhetligt uttryck i alla led.

5. Välj typografi som är långsiktig

Tänk långsiktigt när du väljer typografi för att säkerställa att ditt varumärke håller i många år framöver. Det innebär inte att typografin måste vara nedtonad eller sakna karaktär, men var medveten om vad som kanske bara är en trend och om uttrycket verkligen passar din långsiktiga vision.

GET IN TOUCH