Att utforma en bra SEO-titel - 8 enkla tips
För att lyckas öka trafiken till din webbplats gäller det att formulera träffsäkra metatitlar. Men vad är då en metatitel? Kort förklarat är det den titel som är synlig i sökresultatet när du Googlar och även i webbplatsens fönster.
Förutom att metatiteln är en av faktorerna för hur din webbplats positionerar sig på sökmotorerna, är den även avgörande för att någon ska vilja klicka på just din webbplats. Det är det första intrycket man som besökare får av ditt företag samt vilket innehåll och värde de kan förvänta sig att få genom att klicka på just din sajt.
8 tips för att utforma en SEO-titel
- Vad vill din målgrupp egentligen veta?
Vad har din målgrupp haft för intention när de gjort sin sökning? Se till att din metatitel överensstämmer med målgruppens intention – samtidigt som du skapar rätt förväntningar på innehållet de kommer mötas av. Tänk att du ska skriva primärt för människan som ska besöka din webbplats, inte primärt för sökmotorerna – skriv tydligt och sammanhängande.
- Matcha budskap med H1-rubriken
Din målgrupp måste enkelt kunna förstå vad din sida kommer att handla om för att de ska vilja klicka. Därför är det viktigt att metatiteln stämmer överens med H1-rubrikens budskap, annars finns risk för förvirring och att de väljer att backa ut från din webbplats. Ett exempel: Om din metatitel beskriver att besökaren ska få lära sig skriva en bra ingress, medan H1-rubriken beskriver att besökaren ska få tips på att utforma ett nyhetsbrev, kommer det skapa förvirring och besökaren kommer troligtvis besöka en annan webbplats i stället.
- Tänk på längden – vad är kärnan av ditt budskap?
Om du skriver för lång metatitel så kommer delar av den att döljas av sökmotorerna, men titeln ska heller inte vara för kort. En optimal längd är generellt max 60–70 tecken, inklusive blanksteg. Om du använder ett SEO-plugin som Yoast SEO för WordPress, kan du enkelt förhandsgranska hur titeln kommer att se ut på desktop respektive mobil enhet.
- Placera ditt nyckelord i början av titeln
Alla sidor på din webbplats bör fokusera på ett särskilt nyckelord, något som också bör inkluderas i början av din metatitel för att berätta för din målgrupp (och sökmotorn) att din webbplats är relevant för just det sökordet.
- Inkludera namnet på ditt företag
Se till att inkludera namnet på ditt företag, eller på din webbplats, i slutet av metatiteln. Det gör att du får mer exponering av ditt varumärke samtidigt som det kan bidra till ökade klick på ditt sökresultat.
- Konsekvent utformning
För att skapa ett professionellt intryck, se till att vara konsekvent med utformningen av metatiteln. Använd en och samma avgränsare; dvs antigen ”-” eller ”|”. Däremot ska varje sida på din webbplats ha en unik metatitel.
- Vad sticker ut från mängden?
Undersökningar visar att metatitlar som innehåller siffror, frågeställningar, eller som skapar en tydligt positiv eller negativ känsla, generellt genererar fler klicks.
- Kommunicera dina USP:ar
Din webbplats konkurrerar med många andra, därför är det viktigt att du kommunicerar ditt företags Unique Selling Points, vad gör ert erbjudande unikt och vad tilltalar målgruppen? Har ni snabba leveranser, lång erfarenhet eller en särskild rabatt? Se till att få med det!
Lycka till med skrivandet! Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor.
För att lyckas öka trafiken till din webbplats gäller det att formulera träffsäkra metatitlar. Men vad är då en metatitel? Kort förklarat är det den titel som är synlig i sökresultatet när du Googlar och även i webbplatsens fönster.
Förutom att metatiteln är en av faktorerna för hur din webbplats positionerar sig på sökmotorerna, är den även avgörande för att någon ska vilja klicka på just din webbplats. Det är det första intrycket man som besökare får av ditt företag samt vilket innehåll och värde de kan förvänta sig att få genom att klicka på just din sajt.
Att utforma en bra SEO-titel – 8 enkla tips
- Vad vill din målgrupp egentligen veta?
Vad har din målgrupp haft för intention när de gjort sin sökning? Se till att din metatitel överensstämmer med målgruppens intention – samtidigt som du skapar rätt förväntningar på innehållet de kommer mötas av. Tänk att du ska skriva primärt för människan som ska besöka din webbplats, inte primärt för sökmotorerna – skriv tydligt och sammanhängande.
- Matcha budskap med H1-rubriken
Din målgrupp måste enkelt kunna förstå vad din sida kommer att handla om för att de ska vilja klicka. Därför är det viktigt att metatiteln stämmer överens med H1-rubrikens budskap, annars finns risk för förvirring och att de väljer att backa ut från din webbplats. Ett exempel: Om din metatitel beskriver att besökaren ska få lära sig skriva en bra ingress, medan H1-rubriken beskriver att besökaren ska få tips på att utforma ett nyhetsbrev, kommer det skapa förvirring och besökaren kommer troligtvis besöka en annan webbplats i stället.
- Tänk på längden – vad är kärnan av ditt budskap?
Om du skriver för lång metatitel så kommer delar av den att döljas av sökmotorerna, men titeln ska heller inte vara för kort. En optimal längd är generellt max 60–70 tecken, inklusive blanksteg. Om du använder ett SEO-plugin som Yoast SEO för WordPress, kan du enkelt förhandsgranska hur titeln kommer att se ut på desktop respektive mobil enhet.
- Placera ditt nyckelord i början av titeln
Alla sidor på din webbplats bör fokusera på ett särskilt nyckelord, något som också bör inkluderas i början av din metatitel för att berätta för din målgrupp (och sökmotorn) att din webbplats är relevant för just det sökordet.
- Inkludera namnet på ditt företag
Se till att inkludera namnet på ditt företag, eller på din webbplats, i slutet av metatiteln. Det gör att du får mer exponering av ditt varumärke samtidigt som det kan bidra till ökade klick på ditt sökresultat.
- Konsekvent utformning
För att skapa ett professionellt intryck, se till att vara konsekvent med utformningen av metatiteln. Använd en och samma avgränsare; dvs antigen ”-” eller ”|”. Däremot ska varje sida på din webbplats ha en unik metatitel.
- Vad sticker ut från mängden?
Undersökningar visar att metatitlar som innehåller siffror, frågeställningar, eller som skapar en tydligt positiv eller negativ känsla, generellt genererar fler klicks.
- Kommunicera dina USP:ar
Din webbplats konkurrerar med många andra, därför är det viktigt att du kommunicerar ditt företags Unique Selling Points, vad gör ert erbjudande unikt och vad tilltalar målgruppen? Har ni snabba leveranser, lång erfarenhet eller en särskild rabatt? Se till att få med det!
Lycka till med skrivandet! Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor.